Work-life balance sau echilibrul dintre viata personala si cea profesionala este un concept care a luat amploare in ultima perioada si la noi in tara. Datorita avansului tehnologiei si al climatului economic actual, care pune o mare presiune asupra noastra, cautarea acestui echilibru a devenit o nevoie importanta a omului modern.
Disocierea dintre munca si viata din sintagma „work-life balance” pare un pic fortata, ca si cum, atunci cand muncim nu traim, dar ne poate provoca sa ne si clarificam propria viziune asupra unei vieti bine traita, in care munca sa fie in acord cu viata personala. Abordarea echilibrului dintre cariera si viata personala este diferita de la o persoana la alta, in functie de prioritati si de angajamentele asumate in vederea construirii unei cariere. Un tanar absolvent de facultate si o mama cu doi copii se vor raporta, probabil, diferit fata de modul cum isi impart timpul si energia intre munca si alte aspecte importante din viata lor.
De ce avem nevoie de acest echilibru?
Echilibrul dintre viata personala si cea profesionala determina acea stare de bine pe care o experimenteaza o persoana, din imbinarea cat mai eficienta a responsabilitatilor de la locul de munca cu cele de acasa. Acest lucru ajuta la mentinerea unei stari generale de sanatate fizica si psihica, ce tine la distanta stresul si efectele sale negative. Dezechilibrele duc la extenuare, aspect care isi pune amprenta atat pe viata personala, ducand la deteriorarea relatiilor cu cei dragi, cat si pe cea profesionala, generand lipsa de performanta la locul de munca.
Cat de greu/usor este sa-l gasim?
Atingerea acestui echilibru are ca premisa respectarea dreptului individului la o viata implinita atat in cadrul serviciului, cat si in familie. Aceasta responsabilitate ii revine in mare masura angajatorului, care are obligatia de a asigura angajatului un climat de lucru cat mai flexibil si mai deschis, bazat pe cooperare. Persoanele care au un anumit grad de control asupra situatiei lor profesionale, permitandu-si sa isi aleaga intr-o anumita masura cat si cum lucreaza, au sanse mai mari de a gasi echilibrul mult ravnit.
Strategii care va ajuta sa le imbinati
Pentru a naviga cu succes intre peformanta profesionala si timpul de calitate petrecut cu familia sau cu prietenii, ar fi bine sa va elaborati cateva strategii care nu presupun schimbari dramatice, ci mici obiceiuri care se vor transforma intr-un stil de viata:
- Stabiliti care sunt lucrurile cu adevarat importante si prioritizati sarcinile si evenimentele la care trebuie sa participati atat la serviciu, cat si acasa, pentru a evita aglomerarea programului cu activitati inutile.
- Creati limite realiste intre job si alte aspecte ale vietii, si odihniti-va suficient pentru a indeparta stresul.
- O metoda foarte buna pentru eficientizarea acivitatii este sa va faceti o lista in care sa notati obiectivele pe care vi le-ati propus pentru ziua respectiva. Organizarea va permite sa va eliberati de gandul la multitudinea de lucruri pe care ati vrea sa le realizati si sa va focusati pe cele importante.
- Evitati perfectionismul nevrotic in realizarea sarcinilor.
- Alegeti o perioada in care sa va deconectati si sa nu faceti nimic legat de locul de munca. Petreceti-l cu prietenii sau familia, cea mai importanta sursa de fericire, conform studiilor.
Psiholog Dana Comanescu