Verificarea de acasa a e-mailului de serviciu, sunatul in timpul liber sau la sfarsit de saptamana de catre sef si lucrul de acasa v-ar putea crea probleme de sanatate, avertizeaza expertii germani. Astfel, cercetatorii au descoperit ca toti cei care lucreaza acasa seara si in week-end au mai multe sanse de a se plange de insomnie, dureri de cap, oboseala, anxietate si de dureri de stomac.
Un studiu efectuat pe 57.000 de persoane a relevat ca mai mult de jumatate dintre acestea au lucrat in afara orelor normale de program, tendinta accentuata si de usurinta cu care acestia au acces la documente de la serviciu, prin intermediul smartphone-urilor si tabletelor.
Cercetatorii din cadrul Societatii pentru Munca, Studii Psihologice Organizationale si Industriale din Oldenburg (Germania), al caror studiu a fost publicat in revista Chronobiology International, cer reguli mai stricte care sa opreasca sarcinile de serviciu de la a invada viata personala a oamenilor. Ei au aratat ca progresele tehnologice au creat o cultura a „omului permanent disponibil”, ceea ce creeaza o presiune asupra angajatilor de a fi disponibili in mod constant pentru rezolvarea problemelor care apar la locul de munca.
Recuperarea organismului, esentiala dupa serviciu
Cercetatorii au sustinut ca timpul de recreere al fiecarui individ este esential in recuperarea organismului dupa orele de program. Ei au precizat in lucrarea lor ca „Tehnologiile informatiei si comunicatiilor prezinta pericolul potential inerent de a face posibil ca angajatii sa fie disponibili in orice moment si oriunde. Timpul liber trebuie sa fie timp liber, in caz contrar organismul nu poate sa isi indeplineasca functiile de recuperare”.
Principalul autor al studiului, Dr. Anna Arlinghaus, expert in sanatate publica, a declarat: „Descoperirile noastre indica faptul ca pana si o cantitate mica de munca suplimentara in afara orelor de lucru convenite prin contract poate duce la probleme de sanatate. Corelatia este foarte puternica”.
Studiul a constatat ca angajatii care-si verifica e-mailul de serviciu la domiciliu sunt mai predispusi la probleme cardiovasculare, dureri de cap, anxietate, probleme de stomac si dureri musculare.
Peste 90% dintre cei care lucreaza intr-un birou au un telefon compatibil cu functia de e-mail, pe care il acceseaza de mai mult de 20 de ori pe zi, a constatat studiul.
Unele companii isi pun problema relaxarii propriilor angajati
Unele companii mari si chiar unele guverne au inceput sa-si puna intrebari in ceea ce priveste sarcinile de serviciu „mobile”. Un studiu separat, efectuat de retailerul de tehnologie Pixmania in 2012, a constatat ca detinerea unui smartphone adauga doua ore suplimentare de serviciu la fiecare zi de lucru.
Producatorul german de autoturisme Daimler a instalat pe computerele sale un software care sterge automat email-urile, daca angajatii carora li se adreseaza acestea sunt in vacanta.
Purtatorul de cuvant al Daimler, Oliver Wihofszki, a declarat: „Ideea din spatele acestei actiuni este aceea de a oferi angajatilor posibilitatea de a se rupe de problemele de la serviciu si de a-i lasa sa se odihneasca. Dupa vacanta, ei pot reveni la locul de munca cu un spirit proaspat”.
Managementul companiei germane Telekom a decis sa opreasca transmiterea de e-mailuri de serviciu angajatilor seara, in weekend si de sarbatori, in timp ce, inca din 2011, Volkswagen a anuntat ca serverele sale nu mai ruteaza seara angajatilor e-mailuri prin sistemul BlackBerry.