Stresul excesiv la locul de munca poate interfera cu productivitatea si, respectiv, performantele si poate avea un impact negativ asupra sanatatii fizice si psihice. Uneori, abilitatea de a manageria corect stresul la locul de munca poate face diferenta dintre o nereusita si un succes. Din pacate, nu putem controla chiar totul la locul de munca, insa acest aspect nu ar trebui sa ne faca sa ne simtim slabi. Indiferent de taskurile pe care le aveti la job sau de ambitiile personale, exista solutii pentru a va proteja impotriva efectelor negative ale stresului profesional.
Semnele stresului la locul de munca
Atunci cand va simtiti coplesiti la locul de munca, va pierdeti increderea in fortele proprii, puteti deveni nervosi, iritati si retrasi. Printre semnele stresului excesiv la locul de munca se numara si starea de anxietate, apatia, pierderea interesului pentru a rezolva sarcinile repartizate, oboseala, insomnia, problemele de concentrare, tensiunea musculara, durerile de cap, durerile de stomac, retragerea sociala. Cauzele cele mai frecvente sunt presiunea de a satisface asteptarile tot timpul in crestere, orele in plus petrecute peste program, lipsa timpului liber, teama de a nu fi disponibilizati.
Combaterea stresului la job
In primul rand, alimentele pe care le consumati pe parcursul zilei au un rol deosebit de important. Ar trebui sa va faceti un obicei din a manca putin, des si sanatos pentru a ajuta organismul sa mentina un nivel normal de zahar in sange si, deci, energia pentru a va putea concentra, evitand modificarile de dispozitie. Un nivel scazut de zahar in sange va poate face sa va simtiti anxiosi si iritati, in timp ce, atunci cand mancati prea mult, va veti simti letargici. Reduceti consumul de carbohidrati rafinati, produsele de patiserie, dulciurile, alimentele tip fast food. Sunt recomandate alimentele care contin Omega-3, pestele, semintele, nucile. Reduceti bauturile pe baza de cofeina si fumatul.
8 pasi pentru a scapa de stres
Odihniti-va suficient!
Nu doar ca stresul si ingrijorarile duc la insomnie, insa lipsa somnului va face si mai vulnerabili in fata problemelor de la serviciu. Cand va odihniti suficient, este mult mai usor sa va pastrati echilibrul emotional, un factor-cheie la locul de munca. Incercati sa imbunatatiti calitatea somnului prin mentinerea unui orar de 8 ore de somn pe noapte. Evitati inainte de a merge la culcare sa verificati e-mailul sau sa petreceti timp pe tableta, smartphone, computer, deoarece producerea de melatonina este suprimata, afectand somnul. Inainte de a merge la culcare este recomandat sa ascultati muzica in surdina sau sa cititi o carte, insa nu in camera in care se afla patul.
Prioritizati si organizati-va!
Incercati sa plecati dimineata cu 15-20 de minute mai devreme pentru ca atunci cand va grabiti inca de dimineata, fie ca mergeti cu mijloacele de transport in comun, fie cu masina personala, puteti ajunge la serviciu gata obositi si nervosi. De-a lungul zilei de lucru, luati-va pauze scurte, plimbati-va, luati pranzul. Daca aveti taskuri care nu va fac placere in mod deosebit, rezolvati-le la prima ora a diminetii. Proiectele foarte ample pot deveni greu de gestionat la un moment dat, asa ca ar trebui sa le rezolvati pas cu pas. Cand simtiti ca nu mai puteti, sunteti frustrati si nervosi, in loc sa reactionati ca atare, incercati sa va relaxati respirand incet. Inspirati incet, ca si cum ati sorbi dintr-un pai, apoi expirati normal, pe nas.
Deschide videoclipul
Manageriati stresul renuntand la obiceiurile daunatoare
Gandurile si comportamentul negative sunt obiceiuri autodistructive. Obiectivele nerealiste sunt, de asemenea, daunatoare si tineti cont ca realizarile mici au un rol foarte important. Nu incercati sa controlati aspectele care nu pot fi controlate. Intr-un colectiv vor exista tot timpul mici neintelegeri, asa ca alegeti modul corect de a reactiona in fata problemelor. Nu uitati sa faceti sport, deoarece miscarea fizica ajuta la producerea de endorfine si va energizeaza.