Sanatatea, atat fizica, cat si psihica, este principalul aspect care are mai mult de suferit din cauza timpului indelungat petrecut in mod necorespunzator la locul de munca. Cu toate acestea, ea nu se bucura de atentia noastra atat cat ar trebui.
Fie ca va aflati in postura angajatorului, fie ca sunteti angajat al oricarui tip de interprindere (privata sau de stat) este strict de datoria dumneavoastra sa va informati in legatura cu drepturile si obligatiile legate de rolul dumneavoastra in organizatia respectiva. Trebuie sa fiti constienti de beneficiile pe care trebuie sa le aveti prin lege, in conformitate cu varsta pe care o aveti si cu capacitatiele dumneavoastra de munca. Epoca sclavagista a luat sfarsit, dar, din pacate, numai in cartile de istorie. „Asuprirea” angajatilor de catre unii angajatori, care nu urmaresc decat profitul imediat, ignorand necesitatile umane si drepturile celor aflati in subordinea lor, este, din pacate, inca o problema de actualitate. Oricare ar fi pozitia dumneavoastra in cadrul firmei, trebuie sa respectati si sa cereti sa fie respectate aspectele legate de numarul orelor de munca si de conditiile in care aceasta trebuie sa se desfasoare.
Afectiunile musculo-scheletice in munca
In Europa, cele mai frecvente probleme de sanatate legate de locul de munca sunt afectiunile musculo-scheletice (AMS). Acestea afecteaza milioane de lucratori. Datorita interdependentei dintre starea fizica si cea psihica, intelectuala, efectele negative isi fac simtita prezenta chiar in planul eficientei pe termen lung a companiei in care individul activeaza, afectand insa angajatul si pe plan personal. 25% dintre lucratorii din Intreaga UE sufera de dureri de spate si 23% au dureri musculare.
Stresul si efectele lui asupra planului profesional
Stresul In munca reprezinta in Uniunea Europeana a doua problema de
sanatate legata de activitatea profesionala, dupa afectiunile dorsale, acestea numarandu-se printre cele mai frecvente probleme de sanatate de la locul de munca. Stresul afecteaza 28% dintre angajatii UE si poate fi cauzat de riscuri psihosociale cum sunt proiectarea activitatilor, organizarea muncii si management. Drept exemplu pot fi: solicitarile profesionale deosebite si posibilitatile reduse de control asupra propriei activitati sau probleme cum ar fi violenta si hartuirea la locul de munca. Unele riscuri fizice cum sunt zgomotul si temperatura din mediul de munca pot, de asemenea, sa cauzeze stresul In munca.
„Stresul legat de munca afecteaza peste 40 de milioane de lucratori, iar costurile privind absenteismul si serviciile medicale conexe se ridica la circa 20 de miliarde de euro pe an in UE. Riscurile psihosociale sunt nocive pentru societate si indivizi. Totusi, vestea buna este ca problemele psihosociale pot fi prevenite, asa cum demonstreaza clar intreprinderile si organizatiile care primesc premii europene sau mentiuni. Speram ca exemplul lor va incita si alte organizatii private si publice, manageri si lucratori, sa intreprinda eforturi de prevenire similare”, a declarat Hans-Horst Konkolewsky, directorul Agentiei Europene pentru Securitate si Sanatate in Munca.
Cauzele afectiunilor musculo-scheletice
AMS sunt cauzate in principal de manipularea manuala a greutatilor, de aplecarile si rasucirile frecvente, de munca fizica grea si de activitatile care implica vibrarea intregului corp. Problema nu este insa numai de ordin fizic. Riscul de AMS poate creste odata cu ritmul muncii, satisfactia redusa a muncii, cererile ridicate si stresul. Exista, de asemenea, o puternica legatura intre sistemul nervos si cel muscular: AMS afecteaza alte aspecte ale sanatatii lucratorilor, iar alte afectiuni ale sanatatii pot declansa AMS. AMS practic reprezinta cea mai mare cauza a absenteismului de la locul de munca in toate statele membre. In unele state, 40% dintre costurile despagubirilor acordate lucratorilor sunt cauzate de AMS, acestea reprezentand pana la 1,6% din produsul intern brut (PIB) al tarii. Ele reduc profitabilitatea intreprinderilor si maresc costurile sociale pentru guvern.
Ce putem face ?
In primul rand, angajatorii, angajatii si guvernul trebuie sa colaboreze pentru combaterea producerii de ilegalitati in campul muncii. In al doilea rand, orice actiuni trebuie sa ia in considerare intregul efort al organismului, care cuprinde toate presiunile la care este supus organismul, factorii de mediu (conditiile de munca in frig si greutatile transportate), presiunea unui mediu foarte stresant si chiar amenintarea anumitor probleme de ordin personal, care pot interveni in dezavantajul indeplinirii sarcinilor de munca. In al treilea rand, angajatorii trebuie sa gestioneze mentinerea in randul celor activi profesional, reabilitarea si reintegrarea angajatilor care sufera de diferite afectiuni provocate de conditiile de munca necorespunzatoare.
Retineti!
Securitatea si sanatatea in munca sunt in interesul tuturor. Este bine atat pentru dumneavoastra, cat si pentru intreprinderea in care lucrati! Un mediu de munca sigur si sanatos, inseamna o afacere buna si contribuie nu numai la starea de bine a lucratorilor, dar si la succesul companiilor, la dezvoltarea durabila si prosperitatea economica a acestora pe termen lung.
Irina Chelarescu
Consultant: Dr. Doina Bompa
Medic Medicina de familie