In primii 2 ani de viata dezvoltarea copilului implica transformari remarcabile. Sugarul creste intr-un ritm extrem de rapid si de aceea evolutia psihomotorie a acestuia este deosebit de importanta.
Ritmul de dezvoltare al copilului prezinta oscilatii. De obicei, incepe cu o perioada de crestere accelerata, de dobandire rapida si progresiva a capacitatilor, careia ii urmeaza o perioada mai lenta de evolutie. Dezvoltarea copilului este influentata de gradul de stimulare pe care i-l oferiti. Chiar de la inceput este bine ca sugarului sa-i vorbiti, sa-i cantati, sa-i povestiti ce faceti si sa-i aratati obiecte.
Controlul dezvoltarii
Pentru a fi siguri ca sugarul se dezvolta normal, trebuie sa mergeti la controale medicale periodice. Acestea sunt facute de medic la intervale regulate de timp, de obicei la 6-8 saptamani, la 7-9 luni, la 18-24 luni, la 3-3 ½ ani, la 4-5 ½ ani.
La fiecare control se masoara si se inregistreaza greutatea, talia, perimetrul cranian. De asemenea, se vor evalua starea auzului, vazului, vorbirea si aspectul general al copilului. Pentru a vedea progresul realizat, masuratorile copilului sunt comparabile cu valorile medii.
Controlul dezvoltarii copilului este extrem de important, scopul fiind de a detecta cat mai devreme orice problema de sanatate sau de dezvoltare si de a incepe un tratament cat mai precoce.
Etapele dezvoltarii copilului
Etapele dezvoltarii sunt parcurse de fiecare copil mai repede sau mai incet, de aceea este inutila comparatia cu alti copii de aceeasi varsta. Totusi, ordinea in care sunt parcurse aceste etape este aceeasi si respecta un anumit calendar: copilul invata mai intai sa-si controleze capul, apoi mainile si la urma corpul si picioarele.
Exista trei etape in dezvoltarea sugarului:
Prima etapa – Contactul cu lumea
Pielea fiind organul senzorial cel mai dezvoltat la nastere, majoritatea nou-nascutilor adora sa fie mangaiati. Simtul tactil joaca un rol important in a simti si a intelege mediul inconjurator.
A doua etapa – „Explorarea” lumii
Copilasul este pregatit sa exploreze lumea la numai cateva luni. La inceput baga in gurita toate lucrurile pe care le vede (curiozitattea fiind o caracteristica a acestei varste), apoi merge „de-a busilea” pentru a ajunge la diverse obiecte care ii atrag atentia.
A treia etapa – Castigarea independentei
Este etapa in care copilul isi dezvolta personalitatea, vrea sa faca totul de unul singur, se poate deplasa singur fara ajutorul parintilor. Aceasta implica cunostinte, dar si memorie. Uimeste multitudinea de cuvinte pe care le pronunta.
Indrumar al dezvoltarii copilului in primii 2 ani de viata
La 6 saptamani copilul poate:
sa-si intoarca capul dupa lumina, sa zambeasca; sa urmareasca pe cel ce ii vorbeste si sa incerce sa comunice; sa-si tina capul putin fara sa-l balanseze. La 3 luni copilul poate:
sa zambeasca in mod spontan, sa gangureasca; sa-si tina capul bine; sa prinda obiectele ce i se pun in mana, sa dea din picioare; sa ii placa jucariile colorate si sa incerce sa ajunga la ele. La 6 luni copilul poate:
sa se rostogoleasca de pe spate pe burta si invers; sa apuce si sa tina o jucarie intr-o mana si sa o treaca in cealalta; sa bea din ceasca, sa-si suga degetele, sa scoata limba; sa rada si sa chicoteasca; sa foloseasca sunete in doua silabe; sa se intoarca dupa vocea mamei; sa stea in sezut pentru scurt timp fara ajutor. La 9 luni copilul poate:
sa stea in sezut pentru perioade mai lungi; sa mearga „de-a busilea”; sa spuna „mama” sau „tata”, sa inteleaga „nu”, sa bata din palme; sa se uite si sa incerce sa ajunga obiectele cazute; sa se traga pentru a se ridica in picioare – la marginea patului. La 12 luni copilul poate:
sa stea in sezut fara spijin pe perioade lungi; sa-si mareasca viteza in mersul „de-a busilea”; sa mearga putin in picioare tinandu-se de mobilier; sa spuna „pa”; sa arate si sa prinda obiectele mici intre degetul mare si aratator; sa inteleaga cateva cuvinte si sa raspunda. Intre 13-15 luni poate:
sa se plimbe singur, sa arate cu degetul ce-si doreste; sa spuna cateva cuvinte in jargon. La 18 luni copilul poate:
sa urce scarile cu sprijin, sa urce pe scaun; sa incerce sa se alimenteze singur; sa arate partile corpului. La 24 luni copilul poate:
sa alerge bine, sa urce si sa coboare scarile singur; sa loveasca mingea cu piciorul; sa vorbesca in propozitii de 2-3 cuvinte, sa asculte povesti, sa intoarca o singura pagina dintr-o carte; sa ajute la dezbracat, sa deschida usa; sa copieze o linie orizontala cu creionul. Cereti sfatul medicului daca copilul nu poate:
la 6 luni: sa-si tina capul si sa se intoarca dupa sunete; la 12 luni: sa prinda obiecte, sa stea in sezut, sa mearga de-a busilea; la 18 luni nu merge inca. Pentru o buna dezvoltare a copilului este indicat sa:
nu il fortati sa faca mai multi pasi deodata; nu-l descurajati cand incearca sa faca ce vrea; folositi propozitii simple, scurte si corect formulate, cand vorbiti cu copilul si nu cuvinte simplificate; nu certati copilul daca nu poate sa pronunte corect un cuvant; priviti copilul in ochi cand vorbiti cu el si ajutati-l sa rosteasca silabele pe care incearca sau ii este greu sa le pronunte.
Dr. Silvia Ionescu
Medic neonatolog
[email protected]