Social media, respectiv utilizarea reţelelor sociale şi, în special, eforturile depuse pentru a primi cât mai multe aprecieri din partea utilizatorilor de internet urmează un model de învăţare prin recompensă, informează un grup de cercetători internaţionali. Dacă nu vă nelinişteşte această descoperire, ar trebui să ştiţi că un astfel de comportament este asemănător cu cel al animalelor pe care oamenii de ştiinţă le folosesc în cadrul cercetărilor de laborator. Mai exact, există o paralelă între dorinţa oamenilor de a strânge like-uri şi şobolanii care pornesc în căutarea recompenselor alimentare.
„Concluzia ne poate ajuta să înțelegem de ce rețelele sociale ajung să domine viața de zi cu zi a indivizilor şi ne poate oferi indicii, împrumutate din cercetările despre dependenţă şi învăţarea prin recompensă, despre cum putem aborda utilizarea excesivă a canalelor de social media”, explică unul dintre autorii studiului, David Amodio, profesor la New York University şi la University of Amsterdam.
Cum ne poate afecta social media sănătatea mintală
Nevoia de a primi like e mai puternică decât nevoia de a mânca
Anul trecut, peste patru miliarde de oameni din întreaga lume au petrecut, în medie, câteva ore pe zi, pe platforme precum Instagram, Facebook, Twitter și alte reţele sociale. Această implicare în social media este privită de mulţi specialişti ca o dependenţă. Motivul, de multe ori, indivizii devin mai preocupaţi de colecţionarea like-urilor decât de interacţiunea socială directă sau de satisfacerea nevoilor de bază.
Chiar dacă utilizarea reţelelor sociale este obiectul cercetării multor studii, încă nu este clar ce îi determină pe utilizatorii de internet să se implice, uneori obsesiv, în legături online cu alţi utilizatori.
Pentru a afla ce stă la baza acestui comportament, oamenii de ştiinţă de la Boston University, University of Zurich şi Sweden’s Karolinska Institute şi-au unit forţele şi au analizat, pentru prima dată, dacă utilizarea rețelelor sociale poate fi explicată prin modul în care mintea noastră procesează și învață prin intermediul recompenselor.
Pentru a face acest lucru, ei au analizat peste un milion de postări făcute de peste 4.000 de utilizatori de Instagram şi alte reţele sociale. Aceştia au descoperit că oamenii fac postări în aşa fel încât să maximizeze numărul mediu de aprecieri; postează des ca răspuns la un număr mare de like-uri și rar atunci când primesc puține like-uri.
Smartphone-ul: un gadget inteligent, dar nociv
Comportament asemănător cu al şobolanilor?
Mai departe, cercetătorii au folosit modele de calcul pentru a arăta că această manifestare corespunde mecanismului de învăţare prin recompensă; un concept behaviorist prin care comportamentul poate fi condus de întăritori. Ei sugerează că implicarea pe reţelele sociale este determinată de principii similare cu cele care le îndeamnă pe animalele de laborator să-şi maximizeze recompensele. Un exemplu în acest sens este situaţia în care un şobolan este pus într-un mediu experimental compartimentat şi apasă o manetă pentru a primi alimente.
Cercetătorii au coroborat aceste rezultate cu un experiment online în care participanţii la studiu au postat memes pe o aplicaţie asemănătoare cu Instagram şi au primit like-uri ca feedback la acţiunile lor. La fel ca în cazul analizei cantitative a studiului, rezultatele au indicat că oamenii postează mai des atunci când au o medie satisfăcătoare a like-urilor.